Sunday 10 July 2011

Perbezaan Antara Mentega & Marjerin


Jom kita kenali perbezaan antara Mentega & Marjerin..selalunya guna ja tapi x berapa tau tentang fungsinya..

Mentega
Ia berasal dari perkataan Portugis iaitu Manteiga. Ia adalah produk tenusu asli yang telah melalui pemprosesan moden bagi memisahkan lemak susu & cecair. Mentega terdiri dari lemak mentega,air & protein susu. Pengasingan pepejal mentega akan meghasilkan cecair mentega atau dikenali minyak sapi yang mana merupakan hampir keseluruhannya lemak mentega.
Di negara kita terdapat 2 jenis mentega yang biasa terdapat di pasaraya iaitu mentega tulin (Pure Butter) & mentega lepa susu (Dairy Spread Butter). Contoh mentega tulin  ialah Golden Churn(xleh guna dah sekarang sebab x halal), Tatura, SCS dan lain2. Manakala, mentega lepa susu pulak ialah Buttercup, Butterlite dan lain2. Dari segi harga pulak, mentega tulin lebih mahal kerana mengandungi kandungan lemak susu yang tinggi iaitu sehigga 80% dari kandungan beratnya. Jika kita perhatikan pada kertas bungkusan pada mentega tulin, terdapat perkataan bergaram & x bergaram (salted & unsalted butter).

Marjerin
Marjerin ialah mentega buatan yang diperbuat dari minyak sayur atau minyak haiwan. Ia mengandungi susu saringan, garam & pengemulsi. Marjerin mengandungi lebih banyak lemak berbanding mentega. Ada juga marjerin yang rendah kalori.

No comments: